Een aantal vlakken op het grasveld van Vliegveld Hilversum wordt opgeknapt. Let op: tijdelijk zijn er andere ground movement charts dan de AIP EHHV van toepassing!
De afgelopen lange droge zomer van 2018 is desastreus geweest voor de conditie van onze grasmat. Er zijn veel kale plekken ontstaan en er is te veel onkruid opgekomen.
Op vliegveld Hilversum hebben we begin april een aantal vakken afgezet met oranje markers. Binnen die gebieden gaat het gras een grote herstel opknapbeurt krijgen, de werkzaamheden beginnen binnenkort. Na het verwijderen van onkruid, omploegen en op nieuw inzaaien met zorgvuldig geselecteerde graszaden zal het gras nog wel 3 tot 6 maanden nodig hebben om te herstellen.
Het moge duidelijk zijn dat je niet door die "oranje vlakken" mag taxiën. Dat betekent dat de actuele Ground Movement Chart van EHHV op het briefingbord in de toren goed bestudeerd moet worden, het kan per dag verschillen hoe je de kop van de actieve runway in use bereikt. En hoe je de baan moet verlaten.
Ook zijn er hier en daar blauwe markers te zien; tussen die pylonnen kun je veilig taxiën, bijvoorbeeld bij een runway exit.
PAS OP dat je niet té ver doortaxiet; rijd vanaf de parkeerlijn nooit vérder dan de actieve baan! De zwevers van de GoZC kunnen namelijk actief zijn met hun lieroperatie. De lierkabel zie je nauwelijks liggen, is zeer kwetsbaar, en daar mag natuurlijk nooit overheen gereden worden.
Op de foto van het briefingbord op de toren zie je de specifieke situatie van donderdag 18 april 2019 ingetekend, RWY07 was toen in gebruik, met Gliders active.