De Uiver was op 31 juli 2000 Hilversum. Jammergenoeg in de regen, ingevlogen door Jan Cocheret. Er viel die dag een zeer lokale én hardnekkige regenbui boven het vliegveld Hilversum. Door de toestand van de baan kon de Uiver pas de volgende dag vertrekken.
"Het was de organisatoren op Hilversum zaterdag niet gegund.Terwijl op het nabij gelegen Teuge de volledige vliegshow kon wordengedraaid op een kwartiertje na, verdween het gras van Hilversum compleet onder water. Precies boven het veld viel er gedurende meer dan twee uur alles uit de hemel wat een vliegshow maar kan bederven, terwijl het in de directe omgeving droog bleef. Desondanks zette Jan Cocheret (zelf ook woonachtig in Hilversum) de DC-2 aan de grond. Waarschijnlijk was dat ook om de poging Albury-replay luister bij te zetten, want de Uiver kwam door het drassige veld daarna prompt niet meer weg! Dat was natuurlijk koren op de molen van speaker Erling Brom, die samen met zijn mede-presentator zijn best deed om de ellende te vergeten en een staaltje live-presentatie ten beste gaf. Als je hem moest geloven waren we getuige van de noodlanding in Australie en wie had nu willen missen? Na een nachtje staan vertrok de oude dame dan toch op zondag naar haar nest, nadat de organisatoren -die het publiek prezen om de aanhoudende belangstelling, ondanks het weer-voor hun inzet waren bedankt d.m.v. enkele flyby's. Medio 2002 is er weer een vliegfeest en dan hopen we op beter weer!" Bron: Uiverfan.
Uiver is de naam van het Douglas DC-2 vliegtuig met de registratie PH-AJU van de KLM. Het werd in 1934 een nationale beroemdheid, maar ging nog in datzelfde jaar bij een vliegramp verloren.
In 1999 werd door een stichting een DC-2 aangekocht, die in het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op Lelystad Airport staat opgesteld. Het was één van de vijf nog bestaande DC-2's en de enige nog vluchtwaardige. Het vliegtuig kreeg ook de naam en het oude kleurenschema van de eerste Uiver terug. Ook de oorspronkelijke registratie PH-AJU is op het toestel aangebracht, hoewel het officieel staat ingeschreven in het Amerikaanse burgerluchtvaartregister onder de registratie NC39165. Officieel is het aanbrengen van dergelijke misleidende registratiekenmerken verboden, maar de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft voor dit historische toestel een uitzondering gemaakt. Dit vliegtuig is op 9 juli 2005 door zijn landingsgestel gezakt bij het taxiën op marinevliegveld Den Helder. Daarna is het toestel door een klein leger vrijwilligers geheel opgeknapt, waarna het in juni 2007 weer vloog.
Bron: Wikipedia