Veel oudere Hilversummers zullen zich herinneren dat er in de jaren zestig een groot tweemotorig vliegtuig op het bezoekersterrein stond. Dit was een Siebel Si.204 met een wel heel bijzondere geschiedenis!
De heer Jan Smit uit Hollandse Rading is bezig met het schrijven van een boek over dit unieke type vliegtuig. Een link naar zijn website: http://westernfront.nl/siebel/ staat hier rechtsonder bij "Bekijk ook eens".
Onderstaande tekst is ontleend aan maandblad Luchtvaart nr. 11 november 1989 over de door Prins Bernhard geschonken Siebel aan het NLL, door Theo Wesselink:
De eerste Siebel van Prins Bernhard werd hem door de Engelsen geschonken. Dit was een door Siebel gebouwde Si 204A-1 met dichte rompneus (c/n110). Op 28 juni 1946 werd het toestel in Nederland geregistreerd als PH-NAV op naam van Prins Bernhard.
De tweede Siebel van de Prins was een door Böhmisch Mährische Maschinenfabrik gebouwde Si 204D-1 (c/n 322167), voorzien van een glazen neus. De herkomst van het toestel is niet duidelijk; zo is er geen voorgaande Luftwaffe- of RAF-registratie bekend. Wellicht is het toestel door de Duitsers in ons land achtergelaten.
Omdat de Prins ruim in zijn toestellen zat, stelde hij de (tweede) Siebel beschikbaar aan het NLL, dat niet meer over een laboratoriumvliegtuig beschikte om allerlei vliegproeven uit te kunnen voeren. De vooroorlogse Fokker F.VIIa PH-NLL was in 1940 via de Fokkerfabriek terecht gekomen bij de Technische Hogeschool in Delft en werd daar gebruikt als studieobject. Niet alleen was het toestel sterk verouderd, het zou bovendien een aanzienlijke investering vergen de Fokker weer vliegwaardig te maken. De door de Prins ter beschikking gestelde Siebel was voor het NLL dan ook een uitstekende en goedkope uitkomst. Op 21 juni 1947 werd het toestel met de toepasselijke registratie PH-NLL ingeschreven op naam van Prins Bernhard. Het toestel was oorspronkelijk lichtgeel geschilderd met bruine registratieletters, maar later werd het gedeeltelijk donkerblauw gespoten. Hoewel er plannen waren de Siebel tegen het eind van de jaren veertig te vervangen door "een speciaal daartoe door Fokker ontworpen laboratoriumvliegtuig" is dat er nooit van gekomen en zou de PH-NLL ten behoeve van het NLL bijna 20 jaar uitstekende diensten verrichten.
In de eerste helft van de jaren vijftig werd de prinselijke luchtvloot aanzienlijk gesaneerd en op de Dakota PH-PBA na werden alle toestellen verkocht, ook de Siebel PH-NLL. De eerste gegadigde was uiteraard het NLL, die het toestel voor f.10.000,- van de Prins overnam en op 23 november 1955 werd de PH-NLL overgeschreven op naam van het NLL. Eind jaren vijftig begin jaren zestig werd het toestel bovendien voorzien van "dayglow" verf aan de vleugeltips om in de lucht extra op te vallen. Begin 1963 besloot de directie van het NLR dat de PH-NLL wegens een toenemend tekort aan onderdelen vervangen diende te worden. Daartoe werd een Beechcraft Queen Air besteld, die op 17 oktober 1963 werd geregistreerd als PH-NLR. De PH-NLL werd op 26 mei 1964 uit het register geschrapt en verkocht aan slopersbedrijf Van Staverden aan de Nieuwe Meerdijk in Badhoevedorp. De PH-NLL had op dat moment slechts 855 vlieguren gemaakt.
Het NLR plaatst een advertentie voor de verkoop van de Siebel in het blad “Vraag & Aanbod”. Naar aanleiding daarvan doet op 23 januari 1964 de firma Skylight N.V. (Luchtvaartbedrijf te Loosdrecht) een bod op de Siebel van fl. 2600,-, mits de Siebel in staat is eenmalig een vlucht te maken van Schiphol naar Vliegveld Hilversum. Op de flap van de brief staat “Telefonisch afgedaan”. De NLR-directie legt de biedingen schriftelijk voor aan de bestuursvoorzitter, prof. Van der Maas, met als voorstel de Siebel te verkopen aan de hoogste bieder (Skylight). Zij voegt daaraan toe het voorstel om de reserveonderdelen ter beschikking te stellen aan een onderwijsinstelling. Waarschijnlijk op verzoek van Van der Maas plaatst het NLR in maart 1964 een advertentie in “Flight International” met de volgende tekst:
NLR aircraft for sale German 1942, Siebel 204D, twin engined, 7 seat military transport, A.U.W. 12.400 lbs, TR 1985 VHF, ADF and ILS. Netherlands C. of A., special category, flyaway condition. Wide (though not complete) range of used spares available. 855 airframe hours since 1946. Port enigine 23 hours to run. Delivery ex. Schiphol. National Aero- and Astronautical Research Insitute, Sloterweg 145, at Amsterdam.
In het boek “Nederlandse luchtvaartuigregisters” van Herman Dekker is over de nadagen van de PH-NLL Siebel vermeld dat het toestel nog enige tijd op Hilversum heeft gestaan, en daar langzaam (door de jeugd) werd gesloopt. Vanwege transportproblemen ging de overdracht aan “Antic Aeroplanes” niet door en tenslotte werd het vliegtuig verschroot.
Bron:
http://erfgoednlr.nl/index.php/publicatiestopmenu/pub-nieuwsbrieven