Op donderdag 15 september 2016 is er opnieuw een drone gesignaleerd in de directe nabijheid van Vliegveld Hilversum. Wéér bestuurd door iemand die de regels niet kende.
De drone werd 's middags door medewerkers van Vliegveld Hilversum gesignaleerd boven Snackbar de Egelshoek, waarna direct "alle alarmbellen afgingen op het vliegveld". De drone hing nog in de lucht op een hoogte van circa 20 tot 30 meter, precies in het verlengde van een van de landingsbanen (zie op het kaartje de rode stip voor baan 25). En op een hoogte waar motorvliegtuigen of zweefvliegtuigen bezig hadden kunnen zijn met de laatste fase van de approach.
De bestuurder van de drone is aangesproken en vertelde met een commerciele filmopdracht bezig te zijn. Hij had de drone nog slechts kort in zijn bezit en verklaarde te vertrouwen op de ingebouwde techniek van "geofencing"; dat is een systeem in nieuwste type drones dat verhindert (op basis van GPS coordinaten) dat drones kunnen opstijgen in verboden gebieden, zoals control zones van luchthavens.
De bestuurder (anoniem gemaakt op bijgaande foto's) was zich er van bewust dat hij naast een vliegveld aan het vliegen was. Hij had nog wat gegoogled of dat verboden was, maar kon daarover niets vinden verklaarde hij (...). Die regels zijn echter binnen een paar seconden te vinden op internet. De url's hebben we maar opgenomen in dit nieuwsbericht.
De bestuurder heeft voor zijn vlucht géén contact opgenomen met de havendienst van vliegveld Hilversum. De bestuurder kon dus ook niet op de hoogte zijn van de landingsbaan die op dat moment in gebruik was. Verder was hij er niet van op de hoogte dat je binnen een straal van 3.000 meter rond vliegveld Hilversum alléén met toestemming van de havendienst met een drone mag vliegen. De havendienst zal deze toestemming niet snel geven, om de vliegende gebruikers van vliegveld Hilversum te beschermen.
Een vliegtuig vliegt in de laatste fase voor de landing (op de plaats van de drone) ongeveer 90 tot 130 kilometer per uur. De drone die werd aangetroffen weegt circa 1,4 kg. Dat heeft ongeveer hetzelfde effect als iemand een baksteen laat vallen vanaf een viaduct op auto die met 100 km/h op een snelweg rijdt. Dat is levensgevaarlijk en volstrekt onverantwoord. Een drone-strike met een vliegtuig kan dodelijk zijn.
De bestuurder van de drone had door zijn onwetendheid en onzorgvuldigheid mensenlevens in gevaar kunnen brengen. Omdat de bestuurder zeer goed aan te spreken was op zijn gedrag (hij schrok zelf van zijn domme actie en onbekendheid met regelgeving) hebben wij geen aangifte gedaan bij de Luchtvaartpolitie. Preventie door middel van dit bericht (deelt het allen!) vinden wij namelijk van groter belang dan een financiële boete voor één anonieme dronevlieger achter de schermen.